A day dreamer, a person that lives in moderation and artistic at all moment. My grammar and spelling is complete sh*t and new to blogging. Sama jugak dalam Bahasanya, ayat aku mungkin berterabur, mungkin tidak bermakna. Layan je la.. Aku tak pandai berkata-kata, aku tak pandai menyusun ayat, cukup hanya ekadar berkongsi, sekadar renunang, sekadar bercerita...

Pages

Monday 26 March 2012

Human being are not just creature of logic, they are a creature of full with emotion and doubts

Funny sometimes when people hired you but then they complaining about your job. Not just about your job, but the way you doing your job. Sebagai contoh, seorang photographer sedang mengambil gambar. Kadang-kadang klien pula yang memberi arahan mintak macam tu, macam ni. Buat mcm tu, mcm ni. Sama juga dengan graphic designer. Sometimes aku rasa pelik. Didn't they hired us to do the job? But then why they cant put the trust on us and let us do the job that we specialize at. Satu lagi contoh, aku diminta design satu poster untuk event. Bila dah siap poster tu, dan cun melecun. Disuruh pulak tukar macam-macam. Memang la dia berhak memberi pendapat dan mintak macam-macam. Tapi kalau yang diminta tu mengarut... takkan nak dibiarkan? There is a reason why we put that layout such way and why we used this and that color. But then for the sake of 'bukan selera korang' instead of selera market dan strategi market, habis dirombaknya. Kita punya la berpecah otak memikir siang malam akan solution untuk design tersebut. Punya lah memerah otak untuk mengeluarkan jus-jus kreative. Akhirnya, berbalik pada idea klien tu sendiri yang tak berapa nak best (bukan la nak kata tak best langsung, cuma tak sesuai). Then what for you guys hired us if at the end berbalik pada yang biasa?

For me, there's no such thing as "dia client, dia bayar, kita ikut je." NO! that is so unprofessional. They come and look for us, diorang yang cari dan minta perkhidmatan kita. Tapi perlu ke sampai nak ikutkan sahaja. Yes, diorang berhak memberi pendapat dan dari pendapat itu lah kita tahu akan sesuatu yang dikhendaki. Tapi kalau nak ikutkan sahaja... haiyaa... come'on guys. You're the creative people, the right brain headed people. Instead of just ikutkan sahaja, why dont you guys pertahankan design korang tu. Pertahankan art work tu, pertahankan konsep tu, pertahankan seni itu. Penat berhempas pulas siang malam mencari ilham dan idea, takkan nak lepaskan macam tu je. Its easy. Just justify. Explain. Make them understand. Heck you should make them understand way before you start the work. 

Aku pernah bertekak dengan client pasal konsep dan idea. Dia nak aku ikut idea dia, fine aku ikut. Tapi bila execution dia nak ikut cara dia (yg tak seberapa tu), aku melawan. Aku pertahankan. Aku tekankan yang dia hired aku untuk selesaikan masalah dia. Dia hired aku untuk hasilkan sesuatu yang berguna untuk dia. Dan aku buatkan sesuatu yang berguna. Tapi bila dia nak tukarkan semua tu menjadi sesuatu yg berguna kepada yang tak berguna. Aku melawan... Kalau dia tak mengalah pun, aku buat satu mcm apa yang dia nak dan satu yang aku telah hasilkan dan kita bandingkan. Bandingkan itu bukan bermaksud letak sebelah-sebelah dan nilai. No... sambil bandingkan tu explain to them, why you did that way, why you pick that color, why you choose that konsep. Apa kebaikan dan keuntungan yang mereka akan dapat. Then komen balik design yang macam diorang nak tu. Yang tak berapa nak menjadi sangat tu. Ini jam la peluang untuk kritik client balik. Kita bukan nak perbodoh atau nak kondem client. Bukan... kita cuma nak kongsi pengalaman dan ilmu sahaja. 

Remember, human being are not creature of logic, they are a creature of full with emotion and doubts. If you feed them with logic, their ego will fight back. But if you feed them with full of emotion and answer to their doubts. They will respond you with full off appreciation. Why appreciation? Sebab berjaya membuka minda dan pengetahuan mereka. 

When client comes to us, its not because they don't know what to do about their idea. They just need help on how and what to do about it.

Cheers !

pic source* http://creativejaunt.blogspot.com/2011/10/right-brain-logic-abstract-art.html

No comments:

Post a Comment