A day dreamer, a person that lives in moderation and artistic at all moment. My grammar and spelling is complete sh*t and new to blogging. Sama jugak dalam Bahasanya, ayat aku mungkin berterabur, mungkin tidak bermakna. Layan je la.. Aku tak pandai berkata-kata, aku tak pandai menyusun ayat, cukup hanya ekadar berkongsi, sekadar renunang, sekadar bercerita...

Pages

Wednesday 28 March 2012

Bilik gelap, cecair jadian, 36 roll...

Teringat dulu-dulu masa guna kamera filem. Dulu tak ada teknologi canggih, tak ada memori kad yang boleh simpan beribu gambar. Tak ada dan tak pernah terfikir nak tekan je kamera tu dan berterusan ambil gambar banyak-banyak. Tak ada instantly tengok kat screen gambar yang di ambil. 


Aku rasa zaman filem dulu lebih baik dari zaman digital. Well.. bukanlah aku mengatakan teknologi sekarang lebih bagus. Maksud aku, pada zaman filem dulu... mereka yang bergelar fotographer adalah mereka yang betul-betul memahami akan seni foto. mereka yang master dengan cahaya, master dengan komposisi, master dengan proses filem, master dengan nilai sesuatu gambar. 


Dahulu dengan kamera filem, cuma boleh ambil gambar sebanyak 36 kali je. Sebab filem sampai 36 gambar je. Mana ada lebih dari 36. Habis satu filem, tukar filem lain. Filem pulak ada jenis filem. Filem ni tak semestinya sesuai untuk siang, filem ni xsemestinya sesuai untuk sport. Dengan jumlah jambar yang sikit tu membuatkan aku lebih teliti, lebih memerhati dan lebih menilai akan sesuatu gambar yang aku akan tangkap. Sebab apa? sebab filem boleh snap 36 keping je, dan filem bukan murah. Nak kena keluar duit lagi. Jadi atas hal itu membuatkan kita lebih menghargai apa yang ada, kita lebih memahami dan menilai akan sesuatu. Bukan macam sekarang...digital. Tekan je 100 shots, takde hal punya. Shutter count ada 150,000 ribu. Banyak lagi ni. 


Dulu masa aku mula belajar fotografi dengan kamera filem. Aku belajar value sesuatu gambar, aku belajar bagaimana memproses filem. Masuk bilik gelap, rendam dalam air tu, rendam dalam cecair ini, cuci gambar. Ejas cahaya untuk dedahkan pada filem, dari filem pindah ke kertas gambar. Kalau dedah cahaya banyak ni apa jadi, kalau kurang apa jadi. Semua proses tu membuatkan aku lebih mengerti dan memahami akan value setiap tone gambar, value gambar tersebut. I also have to spend hours in the darkroom to get a decent print. I have to try and make each shot count.


Aku rasa rugi sangat bila dapat tau kebanyakan kolej sekarang dah mansuhkan penggunaan dan pelajaran kamera filem. Sayang seribu kali sayang pada generasi sekarang. 


Kalau berpeluang belajar guna kamera filem tu, cubalah. Kalau dapat belajar cara proses filem laaagi best. Dari situ kau akan memahami akan sesuatu nilai yang tak dapat dipelajari dari kamera digital. 


Aku masih ada kawan-kawan yang masih menggunakan kamera filem sampai sekarang. Begitu juga aku, masih lagi menggunakan kamera filem aku berjenama Yashica



1 comment: